البرتوكول الأمثل لإيميلاتك و بريدك الإلكتروني - iT-Way

iT-Way

موقعنا يهتم بعرض محتوى عربي عن كل مفاهيم تكنولوجيا المعلومات لغير المتخصص أولاً قبل المتخصص

test banner

Breaking

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Sunday, December 8, 2019

البرتوكول الأمثل لإيميلاتك و بريدك الإلكتروني






-      الــ IMAP و الــ POP3 يمكن تصنيفهما كـــــ Mail Receiving  و الـــ SMTP  خاص بالــ Sending Emails و أحيانا يتم استخدام الــ SMTP For Both Sending Emails & Receiving.
1.   الــ IMAP ، (internet Message Access Protocol)  من أهم مميزاته إن كل الــ Emails مخزنة على السرفر يعني لو مستخدم حذف كل الــ Emails عنده بيقدر يرجعها مرة تانية من الــ Server و بالتالي كل الــ Emails  مخزنة على السرفر في Data Base و بالتالي تقدر تشوف الإيميلات من على الانترنت من أي حته لانها مخزنة على السرفر نفسه و يتميز بالسرعة، بيستخدم بورت (Port : 143) ، توجد نسخة منه IMAPS (Secure IMAP Using SSL) و بيشتغل على بورت (Port : 993) .
2.   الــ POP3 ، (Post office Protocol)  (مكتب البريد أو الأرشيف) يعتبر نفس وظيفة الــ IMAP  من خلاله تقدر تستقبل رسالتك أو  Email لكن بمجرد ما تستلم الــ Email بيحذفهأ من على السرفر لأن الــ POP3 يمتلك خاصية الأرشيف كما لو كان مكتب بريد يعني بيحتفظ بالايميلات عنده و بالتالي Has a local DB on your PC for Emails و بيشتغل على بورت (Port: 110)  ، يوجد أيضا POP3S و بيستخدم بورت (Port : 995 ).
3.   الــ SMTP  ، (Simple Mail transfer Protocol) و بيستخدم في عملية الإرسال و بيستخدم بورت (25)  و فيه منه SMTPS و البورت (465 or 587).
-         إذن الــ EMAIL Traffic  بيتعامل مع الــ Normal Traffic  من خلال الــ IMAP,POP3 & SMTP  أو مع الـترافيك المشفر Secured Traffic  من خلال الــ IMPAS, POP3 & SMTP3.

No comments:

Post a Comment